Vegán protein shake: pro és kontra

Vegán protein shake: pro és kontra

Nem vagyok mindenáron a növényi fehérjeturmixok ellen, azonban két ok miatt nem kedvelem őket annyira: az egyik az, hogy finomítottak, mesterségesek, a másik pedig az, hogy hamisan azt az érzetet keltik, hogy szükség van rájuk.

Pedig nincs!

Tökéletesen lehet élni mindennemű, mesterséges fehérjepótlás nélküli is, teljes értékű növényi étrendet követve. Nagyon-nagyon kevés fehérjére van szüksége egy „átlagos” embernek, töredékére annak, amivel a média nyomaszt minket. A minimumot egy felnőtt esetében 0,45 grammban állapították meg testsúly-kilogrammonként, ennyi kell az életben maradáshoz. Ez 27 gramm fehérje egy 60 kilós nő esetében – 150 gramm kesudió fedezi. Persze, nem a túlélést kell megcélozni az életmódváltás esetén, csak szerettem volna érzékeltetni, mennyire alaptalan a fehérjehiánytól való félelem a növényi étrend esetében.

A javasolt bevitel a WHO szerint 0,8 g testsúly-kilogrammonként, súlytartáshoz, ülőmunka esetén. Ez egészen 1,6-1,8 grammig felmehet bizonyos élethelyzetekben, elsősorban kemény sport, izomépítés esetén. Megemelt mennyiség szükséges pl. várandósság, fejlődésben levő gyermekek esetében is. Egyébként a hétköznapi életvitel mellett teljesen felesleges és nettó pénzkidobás több fehérjét magadhoz venni. Főleg nincs értelme fehérje shaket vásárolnod…

Honnan tudhatod, hogy elég a fehérje?

Ha teljes értékű növényi étrendet követsz, és megfelelő mennyiségű kalóriát fogyasztasz (tehát nem fogysz, hanem súlyt tartasz), akkor kizárt dolog, hogy ne ennél elegendő fehérjét. Ennyire egyszerű az önellenőrzés! 🙂

Akkor miért jók a növényi fehérjeturmixok?
  • Segíthetnek, ha nagyon-nagyon puffasztanak a hüvelyesek, az átmeneti időszakban, minimális pótlásként jól jöhetnek.
  • Lassítják a CH felszívódását, tovább eltelít pl. egy gyümölcsturmix és nem emeli meg annyira hirtelen a vércukrodat, ha teszel hozzá fehérjét.
  • Elegendő fehérjét biztosítanak, ha valami miatt nem tudsz elég kalóriát megenni.
  • Ételérzékenység esetén is támogatást jelenthetnek.
  • Célzottabb pótlást tesznek lehetővé.