Normális, ha néha állati eredetűt kívánsz?

Normális, ha néha állati eredetűt kívánsz?

A napokban kaptam egy privát üzenetet és azt gondolom, olyan téma került szóba, ami számotokra is hasznos lehet. A kérdés arról szólt, hogy vajon normális-e, ha valaki, aki alapvetően növényi étrendet követ, megkíván állati eredetű fogásokat?

A válasz egyértelműen igen és ennek több oka is lehet:

  • A leggyakoribb és legáltalánosabb az, hogy mindenki más motiváció miatt vált. Sokan az egészségük végett térnek át növényi étrendre, esetleg így próbálják csökkenteni ökológiai lábnyomukat. Ma már azt is meg kell említenünk, hogy számos ember anyagilag nem engedheti meg magának, hogy ne így étkezzen. Ezekben az esetekben teljesen egyértelmű, hogy időnként megkívánjuk a régi ízeket, fogásokat, még akkor is, ha fejben eldöntöttük, hogy nem eszünk többet állati eredetűt. Még a vegánok is megkívánják alkalmanként az ilyen fogásokat, pedig ők valóban állatszeretetük miatt választják ezt az életmódot – de nem feltétlenül azért, mert nem szerették a hús, vagy éppen a sajt ízét.
    Sokszor azonban nem is annyira maga az étel, mint az ízvilág, a rutin az, amit visszasírunk. Az hiányzik, hogy gondolkodás nélkül válogathassunk az étlapról, hogy leülhessünk a haverokkal enni úgy, hogy ennek semmilyen hátrányát nem érezzük. Szerencsére egyre több helyen van növényi opció és egyre könnyebb leutánozni növények segítségével a régen kedvelt fogásokat, így ez az akadály egyre inkább elhalványul.
  • Bizonyos esetekben tápanyag-, vitaminhiány is okozhatja azt, ha valamit nagyon megkívánsz. Ez azért ritkább, de ha kevés kalóriát eszel és nem étkezel kellően változatosan, akkor ez is állhat a háttérben. Fontosnak tartom kiemelni, hogy a tapasztalataim szerint ez nem a növényi étrend sajátossága! Sőt, sokszor kapok olyan üzeneteket, hogy a növényi étrend hatására rengeteget javultak a laborértékek, legalább részben rendeződni látszanak az étkezési zavarok, és így tovább. Ugyanakkor egy rosszul összeállított étrend éppúgy okozhat sóvárgást, mint az, ha nem megfelelően osztod el a napod folyamán a makrókat.
    Tökéletes példa erre egy átlagos diéta: egész nap nélkülözöl, kevés szénhidrátot eszel, aztán este szabályosan éhezel, és a tested szinte ordít az édességért – éppen azért, mert egész nap nem ettél eleget, a hiányt pedig a szervezeted minél előbb, lehetőleg gyors felszívódású szénhidrát formájában próbál rajtad behajtani.

Ezek talán a leggyakoribb okok, amik miatt valaki megkívánja az állati eredetűt, növényi étrendet, vagy alapvetően növényi étrendet követve. Természetesen akadnak még további, egyéni tényezők is, amiket a konzultációk során rendszerint fel szoktunk fedezni 🙂